Astăzi întâlnim boala
la tot pasul. Nu ţine cont de vârstă sau de categorie socială, este
necruţătoare. Ce înseamnă darul sănătăţii, care sunt cauzele şi ce mijloace de
vindecare avem la îndemână?
Valoarea pe care o are
făptura umană înaintea lui Dumnezeu, aşa cum este ea creată încă de la început,
adică trup şi suflet, este evidentă din însuşi faptul că Domnul nostru Iisus
Hristos a venit să mântuiască nu numai sufletul, ci şi trupul omului.
Porunca de a vindeca pe
cei bolnavi le-a fost dată ucenicilor chiar de Hristos Domnul, aşa cum vedem în
Evanghelie: „Tămăduiţi pe cei neputincioşi, înviaţi pe cei morţi, curăţiţi pe
cei leproşi, pe demoni scoateţi-i; în dar aţi luat, în dar să daţi.” (Matei
10,9). Tot Evanghelia ne spune că ucenicii au ascultat cuvântul Domnului: „Şi
ieşind, ei propovăduiau să se pocăiască. Şi scoteau mulţi demoni şi ungeau cu
untdelemn pe mulţi bolnavi şi-i vindecau.”(Marcu 6,12-13).
De
asemenea, avem o mărturie importantă a faptului că ucenicii săvârşeau şi de la Sfântul Iacov, care face următoarele recomandări creştinilor de
atunci, dar şi de astăzi: „Este cineva bolnav între voi? Să cheme preoţii
Bisericii şi să se roage pentru el, ungându-l cu untdelemn în numele Domnului.
Şi rugăciunea credinţei va mântui pe cel bolnav şi Domnul îl va ridica şi de va
fi făcut păcate se vor ierta lui.” (Iacov 5, 14-15). În conformitate cu
practica Sfinţilor Apostoli şi ucenici ai Domnului, dar şi a urmaşilor
acestora, episcopii şi preoţii, părintele profesor Ene Branişte socoteşte de
cuviinţă să ne spună că tămăduirea trupească şi sufletească a celui bolnav
trebuie privite „ca un dar al lui Dumnezeu şi ca un semn al acţiunii Sale
divine”.
Pierderea sănătăţii şi
doctorii
Revelaţia biblică ne
prezintă persoana umană ca fiind alcătuită din trup şi suflet. Cum spune
Scriptura, omul a fost creat de Dumnezeu trup şi suflet, trupul fiind făcut din
ţărână iar sufletul fiind suflare de viaţă (Facere 2,7). Încă de la început
omul a primit de la Dumnezeu ca dar sănătate trupească şi sufletească deplină.
Omul pierde însă acest dar al sănătăţii depline odată cu căderea în păcatul
neascultării, dar şi ca urmare a lipsei sale de pocăinţă. Omul este aşadar
singur responsabil de pierderea darului lui Dumnezeu.
O altă dovadă că sănătatea este darul lui Dumnezeu şi că nu Dumnezeu este izvorul suferinţelor, ci păcatul nostru, este darul dat doctorilor de a alina şi a trata multe boli, din îngăduinţa şi cu ajutorul Domnului, după cum citim: „Şi doctorului dă-i loc că şi pe el l-a făcut Domnul şi să nu se depărteze de la tine, că şi de el ai trebuinţă. Că este vreme când şi în mâinile lui este miros de bună mireasmă. Că şi el se va ruga Domnului, ca să dea odihnă şi sănătate spre viaţă. Cel care păcătuieşte împotriva Ziditorului să cadă în mâinile doctorului.” (Înţ.lui Isus Sirah 38,12-15). Iar ceea ce doctorului nu-i este cu putinţă, îi este cu putinţă lui Dumnezeu (Matei 19,26; Luca 1,37).
O altă dovadă că sănătatea este darul lui Dumnezeu şi că nu Dumnezeu este izvorul suferinţelor, ci păcatul nostru, este darul dat doctorilor de a alina şi a trata multe boli, din îngăduinţa şi cu ajutorul Domnului, după cum citim: „Şi doctorului dă-i loc că şi pe el l-a făcut Domnul şi să nu se depărteze de la tine, că şi de el ai trebuinţă. Că este vreme când şi în mâinile lui este miros de bună mireasmă. Că şi el se va ruga Domnului, ca să dea odihnă şi sănătate spre viaţă. Cel care păcătuieşte împotriva Ziditorului să cadă în mâinile doctorului.” (Înţ.lui Isus Sirah 38,12-15). Iar ceea ce doctorului nu-i este cu putinţă, îi este cu putinţă lui Dumnezeu (Matei 19,26; Luca 1,37).
Cauzele bolii
Pierderea sănătăţii,
adică a darului lui Dumnezeu, este urmare fie a păcatelor personale (a se vedea
vindecarea slăbănogului de la scăldătoarea Vitezda – Ioan 5,14), fie a
eredităţii (Levitic 26,39 şi Ieremia 31,29), fie îngăduită de Dumnezeu pentru
vădirea slavei Sale (este relevant cazul Dreptului Iov, dar a se vedea şi
vindecarea orbului din naştere, de la scăldătoarea Siloamului – Ioan 9,3 ).
Dar aşa cum sănătatea
este dar de la Dumnezeu, tot un dar este şi vindecarea bolilor şi a suferinţei,
iar Domnul ne-a dăruit nouă şi acest dar, aşa cum am arătat mai înainte, El
fiind primul care a propovăduit Evanghelia Împărăţiei „tămăduind toată boala şi
toată neputinţa în popor”. (Matei 4,23).
Vindecarea, o lucrare
complexă
Darul lui Dumnezeu
pentru noi are în vedere atât trupul cât şi sufletul, ori vindecarea sufletului
înseamnă ridicarea lui din robia păcatului. Sunt trei Sfinte Taine care, prin
excelenţă, fac parte din lucrarea de vindecare (trupească şi sufletească) a creştinului:
Spovedania sau Pocăinţa, Maslul şi Împărtăşania.
Aşadar, Dumnezeu nu numai că a dăruit omului încă de la creaţie darul sănătăţii depline, dar a avut grijă să-l ridice pe om din durerea şi suferinţa pe care acesta şi-a agonisit-o prin căderea în păcat, trimiţându-L în lume pe chiar Fiul Său cel iubit, să ne fie nouă „Doctor al sufletelor şi al trupurilor”. Prin Hristos ne-a lăsat nu numai o slujbă pentru vindecare – Taina Sfântului Maslu, ci şi o lucrare de vindecare, din care mai fac parte Taina Spovedaniei şi Taina Împărtăşirii. Toate acestea – împreună, căci nu se suplinesc una pe alta – oferă ajutor nepreţuit celui ce îşi doreşte cu adevărat sănătatea. Lucrarea este însă una complexă (nu magică, cum îşi doresc cei care aleargă după minuni instant) şi trebuie însoţită de pocăinţă autentică, rugăciune fierbinte şi lepădare de sine. (Pr. Marius Demeter)
Aşadar, Dumnezeu nu numai că a dăruit omului încă de la creaţie darul sănătăţii depline, dar a avut grijă să-l ridice pe om din durerea şi suferinţa pe care acesta şi-a agonisit-o prin căderea în păcat, trimiţându-L în lume pe chiar Fiul Său cel iubit, să ne fie nouă „Doctor al sufletelor şi al trupurilor”. Prin Hristos ne-a lăsat nu numai o slujbă pentru vindecare – Taina Sfântului Maslu, ci şi o lucrare de vindecare, din care mai fac parte Taina Spovedaniei şi Taina Împărtăşirii. Toate acestea – împreună, căci nu se suplinesc una pe alta – oferă ajutor nepreţuit celui ce îşi doreşte cu adevărat sănătatea. Lucrarea este însă una complexă (nu magică, cum îşi doresc cei care aleargă după minuni instant) şi trebuie însoţită de pocăinţă autentică, rugăciune fierbinte şi lepădare de sine. (Pr. Marius Demeter)
După o experienţă de 40
de ani, pot spune că bolnavii, chiar şi cei mai decăzuţi din punct de vedere
spiritual, chiar şi ateii, sau, dacă vreţi să folosesc un cuvânt vulgar şi
poate neacademic – chiar şi cei mai ticăloşi dintre oameni, decăzuţi din punct
de vedere moral sau spiritual , toţi aceşti oameni trăiesc în realitate o
nostalgie a cerului, ca să spun aşa. Antropologic şi scripturistic vorbind, în
ei există chipul lui Dumnezeu de la creaţie.
Omul este făcut după chipul şi
asemănarea lui Dumnezeu. Acest chip este incoruptibil şi indestructibil în om.
El este o fiinţă creată şi prin calitatea aceasta este legată indisolubil de
Creatorul ei. Numai că omul prin voinţa lui proprie a tot căzut, a tot căzut şi
în istorie, şi a tot căzut şi în planul personal, iar această cădere i-a adus
imperfecţiune, atât în planul trupesc cât şi moral, psihologic şi spiritual, şi
l-a depărtat de Dumnezeu. Dar orice medic lucid ar putea spune când vede că un
bolnav nu îi răspunde la niciuna din metodele de tratament, efectele
farmacologice pe materialitatea lumii, când vede că nu îi răspunde nici la
terapia psihologică aceea care încearcă să influenţeze prin cuvânt starea
bolnavului, orice medic lucid şi sănătos el însuşi, trebuie să se gândească să
abordeze bolnavul prin prisma conceptului de medicină creştină, adică să
apeleze la însuşi Creatorul bolnavului şi Creatorul lui, ca medic. (Dr. Pavel
Chirilă)
Apostolat în Ţara Făgăraşului nr. 68 –
octombrie 2012
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu