Părintele Iulian
Lazăr are aproape nouăzeci de ani (88) de petrecere pământească, pe care şi i-a
albit în rugăciune neîncetată. Iar pentru curăţia inimii lui, Dumnezeu l-a
învrednicit cu multe răspunsuri la întrebări chiar nerostite. „Bătrânul” din
Prodromu – cum îi spun aghioriţii cu multă dragoste – este un duhovnic cum tot
mai rar întâlneşti pe pământ: un schimonah care plânge cu tine pentru păcatele
tale şi-ţi tămăduieşte totdeauna rănile sufl etului cu poveţele şi rugăciunile
sale.
Mare împlinitor al poruncilor, el este unul dintre aceia despre care s-a spus că „cel ce va face şi va învăţa, acela mare se va chema în împărăţia cerurilor“ (Matei V, 19). Are un suflet curat, care oglindeşte cerul pentru ne-vicleşugul inimii sale, iar când se bucură, faţa toată i se înseninează şi este o adevărată desfătare să fii în preajma lui atunci, pentru că ai sentimentul că stai pe genunchii unui bunic cu barbă colilie, care-ţi iubeşte copilăria sufletului tău.
Şi totuşi, deşi are „inimă bună şi mână uşoară” (vorba părintelui Arsenie Papacioc pentru duhovnici), el poate fi şi foarte aspru cu păcatele tale, atunci când te vede stăruitor în ele. Dar chiar în asprimea sa (împotriva păcatului şi niciodată împotriva păcătosului!) răzbate dragostea sa de oameni. Pentru curăţia vieţii sale, Dumnezeu l-a învrednicit să poată vedea întotdeauna (înaintea ta!) unde este „spărtura” inimii tale: locul pe unde năvălesc patimile către sufletul tău. Şi exact locul acela te învaţă avva Iulian să ţi-l oblojeşti.
Fost-am la început de februarie (A.D. 2014) la avva Iulian după cuvânt de învăţătură împreună cu trei buni prieteni: Marian, Sorin şi George. Şi nouă aşa ne-a grăit Bătrânul într-o seară, când ne-am plâns de mulţimea grijilor lumeşti şi lipsa vremii de rugăciune.
Theosis
Văd că sunteţi oameni cu multă
treabă și ar fi multe de spus – dacă ar trebui spuse –, dar de însemnătate cred
că este să te nevoiești în viaţa aceasta pentru cea de dincolo. Că Dumnezeu
ne-a dat timpul și viaţa aceasta ca să ne ducem la El pregătiţi. Iar noi nu
știm – că nu ne este dat a ști – nici clipa, nici ceasul când ne vom duce la
Domnul, ca să dăm socoteală. Că Dumnezeu nu ne-a creat fără un scop. Și scopul
l-a anunţat încă de la începutul Bibliei, de la Facere, capitolul I cu 26: „Și
a zis Dumnezeu: Să facem om
după chipul și după asemănarea Noastră”. Dar versetul următor zice că „a
făcut Dumnezeu pe om după chipul Său; după chipul lui Dumnezeu l-a făcut”, dar
despre asemănare nu pomenește nimic, pentru că ea trebuia făptuită de Adam.
Așadar, acesta este scopul vieţii noastre: îndumnezeirea, că scris este: „Fiţi desăvârșiţi, precum și Tatăl vostru cel ceresc desăvârșit este!” (Matei V, 48).
Așadar, acesta este scopul vieţii noastre: îndumnezeirea, că scris este: „Fiţi desăvârșiţi, precum și Tatăl vostru cel ceresc desăvârșit este!” (Matei V, 48).
Rugăciune şi sfinţenie
Nu știm cum arată, căci – așa cum
găsim la Ioan I cu 18 – „pe Dumnezeu nimeni nu L-a văzut vreodată”. Adevărat lucru este acesta, dar ne
putem întâlni cu El în rugăciune. Du-te în camera ta, în cămara ta, în inima ta
și, întâi de toate, gândește-te bine cu cine stai de vorbă și spune apoi cum
te-nvăţ eu, om bătrân: „Doamne, mulţumescu-ţi Ţie, Doamne, că m-ai adus să stau
de vorbă cu Tine, pe mine… omul cel mai păcătos!”. Și pe urmă stai și grăiește
cu Dumnezeu. Că ce vrea El de la noi? Să scoatem dinlăuntrul nostru toate
păcatele care ne-ntinează. La miezul nopţii – ori chiar la miezul zilei, că noi
toată ziua păcătuim –, intră în cămara sufletului tău și stai de vorbă cu „Cel
ce curăţește toate fărădelegile tale” (Psalm CII). Și zi atunci: „Iartă-mă
Doamne, iartă-mă, că n-am știut că în faţa ochilor Tăi s-au petrecut! Iar eu
nesimţitor eram și la Tine nu mă gândeam”. Și fă așa zi de zi și învaţă să stai
înaintea lui Dumnezeu, că așa te vei curăţi și te vei pregăti pentru judecata
viitoare. Și tot așa îţi vei vedea micimea ta și mulţimea păcatelor tale, dar
și mărinimia lui Dumnezeu, Care „nu voiește moartea păcătosului, ci să se
întoarcă și să fie viu” (Iezechiel XXXIII, 11).
Toate rugăciunile sunt frumoase –
și bine este să citiţi și pe cele din Ceaslov, ori Paraclisul Maicii Domnului
–, dar dacă vremea vă este puţină, staţi înaintea lui Dumnezeu cum v-am învăţat
eu și grăiţi-I din preaplinul inimii voastre. Așa să faceţi și o să ajungeţi
să-L simţiţi pe Dumnezeu! Și o să fiţi conștienţi că toate câte le faceţi
înaintea Lui le faceţi! Și iarăși să v-aduceţi aminte că atunci când rugăciunea
voastră încetează, atunci începe păcatul! Chiar și încetarea rugăciunii e
păcat, că Dumnezeu a spus: „Fiţi sfinţi!” –, și eu de sfinţi fără rugăciune
n-am auzit. Iar apostolul Pavel spunea să ne rugăm… „neîncetat”! Neîncetat, nu
din când în când. În veacurile
acelea nu erau nici preoţi, nici biserici, nici călugări: era doar o comunitate
de creștini într-o lume păgână. Lor le spunea Apostolul să se roage neîncetat
și îndemnul e bun și pentru voi, cei care n-aveţi vreme de rugăciune, că nici
cei din timpurile apostolice nu știau câtă vreme de rugăciune mai au, pentru că
erau tot timpul sub prigoană.
Boala sufletului
Acum s-o luăm și altfel: ne vom
duce dincolo. Vom muri
lumii acesteia: ne doare aici, ne doare dincolo… Și cum ne doare ceva alergăm
la doctor și ne îngrijim trupurile noastre. Dar boala sufletului? De ea de ce
nu ne grijim la fel? Se poate ca sufletul tău să fie bolnav și tu să nu știi de
ce suferă. Când ţi se îmbolnăvește trupul, te duci la doctor după vindecare.
Tot așa, când sufletul tău te doare, trebuie să cauţi alinare și vindecare la
duhovnic. Să știţi că omul cu adevărat sănătos îl are totdeauna pe Dumnezeu în
inima lui.
În Evanghelia de la Luca, capitolul XVII cu 21, dacă aţi citit știţi că scrie acolo așa: „Împărăţia lui Dumnezeu este înăuntrul vostru”. Și tot așa găsim la I Corinteni III cu 16 un alt text care-l sprijină pe acesta: “Nu știţi, oare, că voi sunteţi templu al lui Dumnezeu și că Duhul lui Dumnezeu locuiește în voi?”. Vedeţi că apostolul Pavel pune semnul întrebării: oare chiar nu știţi că Dumnezeu locuiește în voi? Va să zică, trupul este templul Duhului Sfânt. De asta trupurile unor sfinţi nu putrezesc sau au bună mireasmă, pentru că în toată viaţa lor pământească aceștia au slăvit pe Dumnezeu în ei. Toată viaţa lor, s-au silit să se sfinţească.
În Evanghelia de la Luca, capitolul XVII cu 21, dacă aţi citit știţi că scrie acolo așa: „Împărăţia lui Dumnezeu este înăuntrul vostru”. Și tot așa găsim la I Corinteni III cu 16 un alt text care-l sprijină pe acesta: “Nu știţi, oare, că voi sunteţi templu al lui Dumnezeu și că Duhul lui Dumnezeu locuiește în voi?”. Vedeţi că apostolul Pavel pune semnul întrebării: oare chiar nu știţi că Dumnezeu locuiește în voi? Va să zică, trupul este templul Duhului Sfânt. De asta trupurile unor sfinţi nu putrezesc sau au bună mireasmă, pentru că în toată viaţa lor pământească aceștia au slăvit pe Dumnezeu în ei. Toată viaţa lor, s-au silit să se sfinţească.
Dragoste şi milă
Voi știţi că „Dumnezeu este iubire”
– doar apostolul Ioan scrie și în prima sa epistolă că: „Cel ce nu iubește n-a
cunoscut pe Dumnezeu, pentru că Dumnezeu este iubire” (I Ioan IV, 8). Dar la
Luca VI cu 36 scrie așa: „Fiţi milostivi, precum și Tatăl vostru este
milostiv”. Iubirea și milostenia. Deci asta vrea să afle Dumnezeu în inima
omului: iubire și milă. Iar dacă le află, atunci împărăţia Lui va fi într-acea
inimă. Trebuie să se gândească fiecare: oare împărăţia lui Dumnezeu se află în
mine? Am eu atâta dragoste și milă? Iar dacă așa stau lucrurile – și sigur stau
așa, pentru că Dumnezeu nu minte –, atunci ar trebui să se întrebe omul: oare
ce gânduri trebuie să iasă din mintea mea, dacă eu sunt templu al Duhului
Sfânt?
De aceea paza gândurilor e lucru mare în lupta cu potrivnicul. Însă răutatea n-ar putea ajunge la inimile voastre dacă ar fi pline de dragoste și milă, căci spune și Domnul: „Iubiţi pe vrăjmașii voștri, binecuvântaţi pe cei ce vă blestemă, faceţi bine celor ce vă urăsc și vă rugaţi pentru cei ce vă vatămă și vă prigonesc” (Matei V, 44). Care răutate v-ar mai mâhni dacă v-aţi iubi vrăjmașii? Trebuie să mai știţi însă că la II Timotei III, 12 scrie că: „Toţi care voiesc să trăiască cucernic în Hristos Iisus vor fi prigoniţi”.
Deci trebuie să vă așteptaţi la necazuri și supărări dacă doriţi împărăţia lui Dumnezeu, iar pentru aceia care vă prigonesc, Mântuitorul spune să vă rugaţi.
De aceea paza gândurilor e lucru mare în lupta cu potrivnicul. Însă răutatea n-ar putea ajunge la inimile voastre dacă ar fi pline de dragoste și milă, căci spune și Domnul: „Iubiţi pe vrăjmașii voștri, binecuvântaţi pe cei ce vă blestemă, faceţi bine celor ce vă urăsc și vă rugaţi pentru cei ce vă vatămă și vă prigonesc” (Matei V, 44). Care răutate v-ar mai mâhni dacă v-aţi iubi vrăjmașii? Trebuie să mai știţi însă că la II Timotei III, 12 scrie că: „Toţi care voiesc să trăiască cucernic în Hristos Iisus vor fi prigoniţi”.
Deci trebuie să vă așteptaţi la necazuri și supărări dacă doriţi împărăţia lui Dumnezeu, iar pentru aceia care vă prigonesc, Mântuitorul spune să vă rugaţi.
Nedreptatea şi îndreptăţirea
Primul lucru care îmbolnăvește
sufletul este îndreptăţirea. Omul
greu poate suferi o „nedreptate” în pace și fără să-l urască pe cel care i-a
pricinuit-o.
Sfântul Isaac Sirul spune că „cel ce
poate să rabde o nedreptate și îi stă în putinţă s-o îndrepte a căpătat
mângâiere de la Dumnezeu”…
De bună samă că așa este. Cum ar fi
oare dacă, în loc să răspunzi cu ură la o nedreptate, i-ai zâmbi prietenos
prigonitorului tău și te-ai ruga pentru el? Un bun creștin nu trebuie să aibă
dușmani. Măcar cu voia și știinţa sa. Și nu numai din pricina sa: dacă știi că
cineva își face pricină de poticnire din cauza ta, du-te și cere-i iertare – că
de te vei mânia împotriva lui, vor fi doi oameni prinși de ură, dar, dacă te
vei îndrepta cu dragoste către el, s-ar putea să-l câștigi și să dobândiţi pace
amândoi. Dumnezeu a spus să iertaţi, că atunci veţi fi și voi iertaţi. Și cine
n-ar avea nevoie de iertare? Și atunci pentru ce să te lipsești de ea și să-ţi
faci singur dreptate – când știi că una mai bună o va face Dumnezeu, pentru că
numai El cunoaște inimile oamenilor? Lasă Domnului dreptatea și răsplata, iar
sufletul tău va găsi pacea în felul acesta.
Râvna pentru Dumnezeu
Iar dacă sufletul tău și-a găsit
liniștea, caută de acuma să ai râvnă pentru Dumnezeu. Stai cât mai mult de
vorbă cu El și păzește legile pe care ţi le-a dat, ca să dobândești viaţă
veșnică. Stăruie în post și rugăciune, că „fără de Hristos nu putem face nimic”.
De aceea, cât se poate, să păzim posturile pentru că, prin ele, pe noi ne
păzim. Noi nu suntem omorâtori de trupuri, dar trebuie să le smerim și să le
învăţăm cu postul și cu nevoinţa, ca să putem să ne vindecăm sufletele. Și nu
putem face aceasta fără duhovnic. Când omul s-a dus la duhovnic și a plâns
pentru păcatele sale, mărturisindu-le încă dinvremea prunciei lui, atunci acela
devine un om sănătos sufletește. Iar dacă tu devii sănătos, nu te poate lăsa
indiferent zbuciumul sufletesc al celorlalţi. Și din dragoste pentru aproapele
tău, trebuie să încerci să-i salvezi sufletul. Trebuie însă să ai discernământ,
căci Hristos a spus să „nu aruncaţi mărgăritarele voastre înaintea porcilor, ca
nu cumva să le calce în picioare și, întorcându-se, să vă sfâșie pe voi” (Matei
VII, 6). De-acum trebuie să fiţi și foarte înţelepţi – ca șerpii – ca să puteţi
câștiga și alte suflete pentru Hristos și să se mântuiască.
Ai văzut pe aproapele tău, L-ai
văzut pe Dumnezeu – zicea sfântul Clement Alexandrinul…
Da. Cum am spus eu mai -nainte
despre chipul lui Dumnezeu în om. Sau cum ziceau Părinţii că „de la aproapele
îţi vine mântuirea, dar și osânda”. Dacă ai venit la duhovnic și n-ai ascuns de
el (și de Dumnezeu) nici un păcat și dacă ţii canoanele, te duci în rai. Dar
trebuie să-ţi pară rău de greșelile tale, că altfel nu dobândești iertare de la
Dumnezeu. Însă dacă rămâi în legătură cu duhovnicul și te silești să-i urmezi
sfaturile, vei avea un suflet sănătos și râvnă pentru cele sfinte. Trebuie avut
însă grijă să nu rămână păcate nespovedite, pentru că în lume, la bisericile de
mir, taina pocăinţei este anevoie de împlinit. Asta pentru că sunt mulţi
creștini, preoţi destul de puţini, iar duhovnici și mai puţini. Și-atunci
duhovnicul nu mai are destul timp să cerceteze sufletul creștinului, iar acesta
se poate întoarce acasă cu păcate (făcute din neștiinţă, de exemplu)
nemărturisite.
În vremurile de demult, oamenii aveau câte un carneţel în care-și notau căderile în păcat, pentru ca nu cumva să le uite la spovedanie, dar acuma, după ce a trecut și comunismul peste bieţii oameni, s-a pierdut de tot această deprindere sănătoasă…
În vremurile de demult, oamenii aveau câte un carneţel în care-și notau căderile în păcat, pentru ca nu cumva să le uite la spovedanie, dar acuma, după ce a trecut și comunismul peste bieţii oameni, s-a pierdut de tot această deprindere sănătoasă…
Epitimii
Mi-aduc aminte că și avva Iustin
Pârvu pomenea de obiceiul acesta. Să vă întreb ceva, părinte: oare ai voie să
te mărturisești în timpul în care ești sub canon și ești oprit de la
împărtășanie?
Bineînţeles. Dacă conștiinţa te
apasă pentru vreun păcat pe care l-ai săvârșit, dă fuga repede la duhovnic și
spovedește-te. Nu sta în păcat și, mai ales, nu-ţi amâna pocăinţa. Pentru că
scrie la Apocalipsă, capitolul XXI cu 27, că „în cetate nu va intra nimic
pângărit și nimeni care e dedat cu spurcăciunea și cu minciuna”!
Dar dacă te afli în aceeași
situaţie, ai primit epitimie și se întâmplă să mori neîmpărtășit, mai-nainte de
a-ţi isprăvi canonul? Ce se întâmplă cu sufletul acela?
Se mântuiește. Câtă vreme este sub
canon și îl face, el este iertat de păcate. Dar… Am citit odată, demult, într-o
gazetă „a satelor”, despre o maică din Basarabia care a căzut la pământ în timp
ce se încălţa, s-a lovit și a rămas mai multe zile într-o stare de leșin
– ori poate comă.
Oricum, de murit n-a murit, că inima îi bătea regulat. Când și-a revenit, a povestit la toată obștea cum s-a întâlnit cu fosta stareţă într-un loc minunat, iar aceasta i-a mărturisit că n-a fost dintru început acolo, dar că rugăciunile maicilor au adus-o în acea stare după șase săptămâni de la moartea ei. Stareţa aceea murise neîmpărtășită și numai rugăciunile obștii au adus-o într-acel loc binecuvântat.
Oricum, de murit n-a murit, că inima îi bătea regulat. Când și-a revenit, a povestit la toată obștea cum s-a întâlnit cu fosta stareţă într-un loc minunat, iar aceasta i-a mărturisit că n-a fost dintru început acolo, dar că rugăciunile maicilor au adus-o în acea stare după șase săptămâni de la moartea ei. Stareţa aceea murise neîmpărtășită și numai rugăciunile obștii au adus-o într-acel loc binecuvântat.
Înseamnă că și cel care moare sub
canon nu se duce chiar unde ar trebui să meargă: „la loc luminat… de unde a
fugit toată durerea și-ntristarea”?
S-ar putea să ajungă acolo numai cu
rugăciunile Bisericii. Ale celor rămași în viaţă. Eu am prins mulţi părinţi
care înaintea morţii ne cereau: „Rugaţi-vă pentru mine!”. Poate să fie și așa.
Dumnezeu știe. Dar omului sporit într-ale Duhului îi pare rău de orice suflet
și ar voi ca toţi să meargă în rai și atunci se roagă pentru aproapele său ca
pentru sine însuși (ba chiar mai mult!). Apostolul Iacov spune: „Rugaţi-vă unul
pentru altul”, iar sfântul Pavel să ne „rugăm neîncetat”.
Cuvânt
Și un cuvânt de folos, părinte?…
Măi, drept sfat eu am să v-aduc
aminte de cuvintele apostolului Iacov, „ruda Domnului”, care zicea că
„prietenia lumii este dușmănie faţă de Dumnezeu. Cine deci va voi să fie
prieten cu lumea se face vrăjmaș lui Dumnezeu” (Iacov IV, 4). Depinde de voi ai
cui prieteni vreţi să fiţi…
Pentru toate acestea și pentru încă
multe altele pe care mi le-a spus mie avva Iulian, eu îndrăznesc să cred că el
este unul dintre „cei desăvârșiţi, care nu vorbesc de la ei, ci grăiesc numai
ce le dă Duhul”…
Sursa: Revista Lumea monahilor nr. 85, iulie 2014
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu