Sfântul
Efrem Sirul (îti) scria: "Frate, când va năvali asupra ta vreun gând
viclean, să-ți scoți sabia ta, adicaă să-ți aduci aminte de Dumnezeu, și vei
tăia toata puterea vrăjmașului.
Iar în loc de trâmbițe să ai
dumnezeieștile Scripturi, că precum trâmbița cheamă pe ostaș, așa și Sfintele
Scripturi, strigându-ne pe noi, ne adună gândurile la frica lui Dumnezeu.Si iarasi, precum trâmbita ce suna în vreme de razboi scoala si îndeamna pe ostas ca sa se lupte cu potrivnicul, asa si dumnezeiestile carti ne îndeamna sa avem silinta spre bunatatile duhovnicesti si ne întaresc împotriva patimilor. Drept aceea, frate al meu, sa te silesti ca adeseori sa le citesti pe ele, ca sa-ti adune gândurile pe care le risipeste vrajmasul cu mestesugul sau cel rau. Trezeste-te, iubitule, trezeste-te cu staruinta, sârguieste-te ca de-a pururea sa te silesti la citire, ca sa te învete cum sa scapi de cursele vrajmasului si sa gusti din vesnica viata. Ca citirea dumnezeiestilor carti ridica si întelepteste mintea cea înselata si-i daruieste ei întelegere dumnezeiasca" [3; 762-763].
Îti
voi scrie câteva rânduri despre modul în care Sfânta Scriptura si cartile
duhovnicesti pot schimba viata oricarui bolnav. (Nu cred ca doar bolnavii
trebuie sa îsi schimbe viata în bine: la aceasta schimbare este chemat fiecare
crestin. Deci, chiar daca ma adresez bolnavilor, cred ca de cele scrise se vor
putea folosi si cei care îi îngrijesc pe bolnavi...) Ma voi referi în mod
special la Sfânta Scriptura, dar voi scrie si despre celelalte carti de folos
mai ales pentru faptul ca acelasi Duh Sfânt care i-a luminat pe Sfintii
Evanghelisti i-a luminat - chiar daca într-o masura mai mica - si pe fiecare
dintre autorii scrierilor duhovnicesti, si i-a luminat si îi lumineaza pe toti
cei care vor sa citeasca aceste carti pentru a lua putere în lupta pentru
mântuire.
Voi
începe prin a reproduce relatarea unei minuni, si apoi îti voi prezenta pe
scurt învatatura despre ceea ce eu numesc taina Sfintei Scripturi, taina care
se descopera sufletelor credincioase si care nu poate fi deslusita în nici un
chip de catre cei cu inimile împietrite si pline de patimi…
"O
tânara asistenta medicala (Gali Vasilev), care locuia în San Francisco si lucra
într-unul din spitalele municipale, n-a mai vazut brusc cu un ochi. Ea a
observat aceasta pe când era la lucru, pe neasteptate, când a trebuit sa-i dea
o reteta unui pacient - s-a uitat la eticheta si nu a vazut nimic! A fost
cuprinsa de groaza! Doctorii i-au spus ca din cauza unei inflamari a nervului
optic îsi pierduse total unul dintre ochi, care, fiind mort, trebuia
îndepartat, pentru a-l salva pe celalalt. Bineînteles ca astfel cariera ei
medicala avea sa se încheie.
Ea îl
cunoscuse pe Arhiepiscopul Ioan [Maximovici] înca de când era copila, în
Extremul Orient, îl întâlnise si pe undeva, prin Europa, si stia de minunile
savârsite de el de la parintii ei, care îl cinsteau foarte mult. Însa el murise
demult. Deznadajduita, a alergat la racla lui, ca la ultima speranta, si s-a
rugat acolo multa vreme, cu lacrimi. A început sa vina foarte des la catedrala,
rugându-se în fata sfintelor icoane, apoi cobora în Cripta si se ruga la racla
sa mult timp, astfel încât ceilalti oameni începusera sa o cunoasca. Între
timp, la munca încerca sa-si ascunda nenorocirea, nestiind ce altceva sa faca.
Astfel au trecut câteva zile.
Apoi,
într-o noapte, a fost cuprinsa de cea mai adânca deznadejde si s-a daruit
rugaciunii arzatoare, dupa care a deschis Sfânta Evanghelie la întâmplare si a
citit urmatoarele: Si trecând Iisus, a vazut un om orb de la nastere. Si
ucenicii Lui l-au întrebat, zicând: Învatatorule, cine a pacatuit; acesta sau
parintii lui, de s-a nascut orb? Iisus a raspuns: Nici el n-a pacatuit, nici
parintii lui, ci ca sa se arate în el lucrarile lui Dumnezeu. (...) Acestea
zicând, a scuipat jos si a facut tina din scuipat, si a uns cu tina ochii
orbului. Si i-a zis: Mergi de te spala la scaldatoarea Siloamului (care se
tâlcuieste: trimis). Deci s-a dus si s-a spalat si a venit vazând. (Ioan 9,
1-7)
- O,
Doamne! a strigat ea, citind pâna la sfârsit acest fragment care îi aparuse în
fata din întâmplare, daca as putea sa ajung în Tara Sfânta si sa-mi spal ochii
la scaldatoarea Siloamului sau daca as avea macar o picatura din apa aceasta -
as vedea din nou!
Dimineata
devreme s-a dus din nou în Cripta Fericitului Ioan si iarasi s-a rugat
fierbinte acolo. Atunci o batrâna micuta, firava, pe care nu o cunostea, s-a
apropiat de ea si i-a spus ca a vizitat de curând Tara Sfânta si a adus niste
apa sfintita de la scaldatoarea Siloamului si ca a doua zi o sa aduca o
sticluta cu apa caci Sfânta Liturghie avea sa fie savârsita în Cripta si avea
sa slujeasca chiar mitropolitul! Fata bolnava a fost uimita de aceste cuvinte
ale bunicii Elizabeth, care, bineînteles, nu stia nimic de rugaciunea ei din
noaptea trecuta, si a doua zi a venit în Cripta devreme, înainte de ivirea
zorilor. La Liturghie s-a împartasit si îngenunchind, plecându-se peste racla
[cu moastele] Fericitului Ioan, si-a pus apa sfintita pe ochi. Dintr-o data s-a
simtit mai bine. A doua zi putea deja sa vada cu ochiul considerat mort"
[17; 155-157].
Citind
aceasta minune, multi bolnavi suspina în sufletul lor: "Doamne, ai mila de
mine! Tamaduieste-ma si pe mine, asa cum ai tamaduit-o pe aceasta femeie…".
Cuvintele
Sfintei Scripturi despre orbul care la porunca Mântuitorului s-a spalat în
scaldatoarea Siloamului si s-a tamaduit de neputinta sa au fost citite sau
auzite de multi bolnavi (doar pericopa evanghelica respectiva este citita la
Sfânta Liturghie în fiecare an). Dar numai putini dintre acestia s-au vindecat
în chip minunat de bolile lor.
"Oare Sfânta Scriptura nu este aceeasi
pentru toti? De ce numai asupra unora s-a aratat mila lui Dumnezeu?"
Sfânta
Scriptura este aceeasi, dar credinta oamenilor care asculta sau citesc cuvântul
dumnezeiesc nu este aceeasi. De altfel, cu citirea Sfintei Scripturi se
întâmpla ceva similar cu rugaciunea: multi se roaga sa fie vindecati, dar numai
putini primesc în chip minunat vindecarea trupeasca. Mai multi însa sunt cei
care, desi nu sunt vindecati de neputintele trupesti, sunt vindecati de
neputintele sufletesti.
Cum
trebuie ca bolnavul să citească Sfânta Scriptura astfel încât sa dobândeasca
tămăduire?
Bolnavii
care s-au vindecat nu s-au vindecat numai prin citirea sau auzirea cuvântului
dumnezeiesc. Ci s-au vindecat abia dupa ce s-au rugat pentru aceasta, sau dupa
ce au marturisit în inima lor cu putere: "Doamne, cred ca asa cum i-ai
tamaduit pe aceia, asa ma poti tamadui si pe mine…" Cuvintele Sfintei
Scripturi le-au umplut inimile de putere si de credinta…
De ce
totusi un numar foarte mare de bolnavi nu afla mângâiere atunci când citesc
Sfânta Scriptura? De ce un numar foarte mare de oameni necajiti nu afla alinare
citind sau auzind cuvintele dumnezeiesti?
Parintele
Staniloae raspunde clar la aceasta întrebare:
"Cei
plini de patimi, asa cum ramân lipiti de suprafata vazuta a lucrurilor, tot asa
ramân lipiti de litera Scripturii si de istoria ei, atât natura cât si litera
Scripturii fiindu-le zidul ce le închide drumul spre Dumnezeu, în loc de a le
fi transparente sau calauze spre El. Deci Scriptura, ca si natura, trebuie
socotita ca simbol…, ca mediu prin care se stravad adâncimile infinite ale
sensurilor duhovnicesti comunicate de Dumnezeu ca persoana. Cine nu se scufunda
în ele, cine nu are aceasta capacitate, ci se limiteaza de litera de la
suprafata, acela taie legaturile Scripturii cu adâncurile lui Dumnezeu"
[19; 184].
Iata
ca cei patimasi (si cine oare se poate considera nepatimas?) nu sunt în masura
sa patrunda în adâncimea învataturilor evanghelice.
"Dar oare, Evanghelia este scrisă numai pentru cei nepătimași? Hristos a venit în lume
pentru cei drepți, nu pentru cei păcătoși?"
Evanghelia
este scrisa pentru ca fiii Bisericii sa sporeasca în credinta lor, iar
necredinciosii sa vina la lumina adevarului. Oamenii patimasi citesc Evanghelia
ca pe o simpla relatare istorica, o citesc ca pe un roman despre viata
Mântuitorului.
Cei
credinciosi au însa o cu totul alta întelegere a Sfintei Scripturi, carte
despre care tot parintele Staniloae spunea ca: "daca ea cuprinde
cugetarile si intentiile divine adresate noua si daca aceste cugetari si
intentii sunt etern valabile, Scriptura trebuie sa aiba o adâncime nesfârsita
si o valabilitate permanenta, potrivindu-se oricarui timp si oricarei persoane.
A întelege Scriptura astfel înseamna a iesi din marginea literei si a
momentului temporal în care s-a rostit prima data un cuvânt dumnezeiesc si a o
întelege ca referindu-se la mine însumi, la generatia mea, la timpul meu, la
viitorul nostru, înseamna ca citind litera aud pe Dumnezeu Însusi graind catre
mine si catre noi, azi, sau despre mine si despre noi si despre datoriile
noastre. A întelege Scriptura în duh înseamna a vedea raportul de totdeauna
între Dumnezeu si noi si a trai acest raport în ce ma priveste pe mine, în
clipa actuala, întrucât eu traiesc în clipa actuala" [19; 184].
Scriptura
trebuie sa aiba o adâncime nesfârsita si o valabilitate permanenta,
potrivindu-se oricarui timp si oricarei persoane…Dar unul o citeste ca pe un
roman, ]n timp ce altul ca pe un îndrumar duhovnicesc. Diferenta dintre cele
doua moduri de întelegere a Sfintei Scripturi poate fi comparata cu diferenta dintre
modurile în care doi comandanti de osti se pricep sa adapteze o anumita tactica
folosita de cine stie ce mare înaintas al lor: primul, citind relatarea
bataliei din trecut, se va limita sa se mire de curajul si de iscusinta
înaintasului sau. Pe când celalalt comandant îsi va da seama ca tactica
folosita de înaintasul sau este cea pe care o poate folosi si el, adaptând-o
putin la situatia în care se afla. Doi comandanti, aceeasi situatie, aceeasi
posibilitate de a se folosi de o tactica care si-a dovedit eficienta. Unul însa
doar o apreciaza, celalalt o si foloseste.
Aceasta
perspectiva, de a se folosi de cele citite în Sfânta Scriptura, le scapa celor
care citesc cuvântul dumnezeiesc fara a se gândi sa îsi îndrepte vietile, sau
celor care îl citesc numai din curiozitate sau din snobism.
Parintele
Staniloae nu se limiteaza la enuntarea unor principii teoretice. El detaliaza
modul în care crestinul trebuie sa ia aminte la cuvintele de Dumnezeu
insuflate: "Daca întelegerea duhovniceasca a Scripturii înseamna si o
referire a ei la viata mea proprie si a generatiei contemporane, atunci ea
actualizeaza Scriptura, si fiecare personaj din ea devine un tip pentru
sufletul propriu, si fiecare eveniment din ea, un eveniment real sau posibil al
vietii sufletesti proprii. Toate sunt tipuri pentru ceea ce se petrece
permanent cu oamenii; regele Iezechia, în diferitele lui faze de viata, e
sufletul omenesc, deci si sufletul meu în diferite faze; David e mintea
curatita de patimi, ce stapâneste peste sufletul pasnic ca peste un Ierusalim
care e cetatea pacii; Saul e sufletul cu o întelegere trupeasca a legii; poarta
de fier ce se deschide înaintea Apostolului Petru, ca sa poata iesi din
închisoare, este inima învârtosata din orice timp, deci si a mea; Babilonul este
sufletul prins în confuzia patimilor" [19; 186].
"Și oare numai de cazul regelui Iezechia,
de cazul regelui David sau de cel al lui Saul se pot folosi credinciosii?"
Nu, ci de fiecare persoana ale carei fapte sunt pomenite în Cartea Sfânta.
Nu, ci de fiecare persoana ale carei fapte sunt pomenite în Cartea Sfânta.
"Oare
numai de relatarile vindecarilor minunate se pot folosi bolnavii?"
Nu. Sfânta Scriptura nu are doar rolul de a-i aduce la cunostinta bolnavului anumite minuni savârsite de Hristos sau de apostolii Sai, ci ea îi ajuta pe bolnavi sa sporeasca în credinta. Acest lucru îl vedem oglindit în întelepciunea cu care Biserica a rânduit care sa fie Evangheliile citite la slujba Sfântului Maslu. Între ele se afla si cea despre fecioarele întelepte si fecioarele fara minte, ca si cea despre pocainta lui Zaheu vamesul.
Nu. Sfânta Scriptura nu are doar rolul de a-i aduce la cunostinta bolnavului anumite minuni savârsite de Hristos sau de apostolii Sai, ci ea îi ajuta pe bolnavi sa sporeasca în credinta. Acest lucru îl vedem oglindit în întelepciunea cu care Biserica a rânduit care sa fie Evangheliile citite la slujba Sfântului Maslu. Între ele se afla si cea despre fecioarele întelepte si fecioarele fara minte, ca si cea despre pocainta lui Zaheu vamesul.
Să înțelegem, dar, că esențială nu este numai
vindecarea trupească. Esentială este tămăduirea sufletului.
Oricum,
bolnavul nu trebuie sa se limiteze la a citi numai despre tamaduirile minunate
de care s-au învrednicit unii dintre cei care au avut aceeași boala cu el. Dacă
ar fi așa, ar însemna ca celor bolnavi de S.I.D.A., de cine știe ce formă rară
de cancer sau de alte boli care s-au răspândit mai ales în ultimul veac
Sfânta Scripturaă nu are ce să le spună.
Tot
parintele Staniloae ne atrage însa atenția asupra faptului că "Scriptura e
veșnic aceeași, și totuși veșnic nouă, pentru fiecare moment al desfășurării
creației. Problemele pe care ni le pune timpul nostru, preocupările pe care ni
le impune el, temele pe care ni le scoate la iveala, încordarea sufletului meu
în fata lor, sub apasarea lor, fara sa introduca în Scriptura sensuri care nu
se afla în ea în sens obiectiv, scot la iveala în continuitate cu sensurile de
pâna acum sensuri noi, formulate în concepte noi, solidare cu cele vechi. În
aceasta se arata ca Duhul Sfânt nu evita timpul, ci îl strabate, îl
transfigureaza. Continuturile spirituale ale noastre vor pastra vesnic ceva din
culoarea timpului în care am trait" [19; 187-188].
Adică… suntem
chemați să întelegem ca Sfânta Scriptura îi ofera credinciosului raspunsuri la
întrebarile si framântarile pe care le are. Bolnavul, oricare ar fi boala de
care sufera, poate gasi alinare în citirea cuvântului dumnezeiesc.
Este
adevarat ca citirea Sfintei Scripturi trebuie facuta cu un anume efort, cu o
anume nevointa a cugetului care trebuie sa asimileze si sa adapteze învatatura
la propriul sau urcus duhovnicesc. Înainte de a se apuca sa citeasca, omul
trebuie sa se roage ca Dumnezeu sa îi lumineze mintea. Luminat de Dumnezeu,
bolnavul va întelege ca Sfânta Scriptura îi vorbeste direct, ca îl invita sa
mearga pe calea mântuirii.
Crestinul care citeste Sfânta Scriptura sau
cartile duhovnicesti gaseste în ele prilejuri pentru a-si îndrepta viata.
Parintele Justin Popovici scria ca "în Vietile Sfintilor sunt foarte multe
exemple minunate despre felul în care un tânar devine un tânar sfânt, o
fecioara se sfinteste, un batrân sau o batrâna se sfintesc, un copil devine un
copil sfânt, parintii devin sfinti, fiii si fiicele se sfintesc, o familie se
sfinteste, o comunitate devine sfânta, un preot sau un episcop devin sfinti, un
cioban devine sfânt, un taran devine sfânt, un împarat se sfinteste, un vacar
devine sfânt, un muncitor sau un judecator, un profesor sau un educator, un
soldat sau un ofiter, un conducator sau un scriitor, un negustor sau un monah,
un arhitect sau un medic, un perceptor sau un elev, un mestesugar sau un
filosof, un cercetator sau un om de stat, un ministru sau un om sarman, un
bogatas sau un sclav, un mosier, un om de litere, un artist, doi oameni
casatoriti, se sfintesc cu totii..." [14; 154]. Cel care citeste
vietile lor pentru a-si îmbogati bagajul de cunostinte ramâne la suprafata lor.
Pe când crestinul care citeste pentru a-si îndrepta viata aude cum cartile îi
vorbesc: fie ca citeste despre un cioban sau despre un artist, despre un ofiter
sau despre un medic, el aude cum cartea îl îndeamna sa mearga si el pe calea
sfinteniei.
Acelasi
lucru se întâmpla cu citirea Sfintei Scripturi sau a oricarei alte carti
duhovnicesti: crestinul va regasi în ea tocmai hrana de care are nevoie.
Bolnavul
care citeste Sfânta Scriptura cu evlavie îsi schimba modul de perceptie a
vietii. Cuvântul dumnezeiesc îl poate ajuta sa nu mai împarta lumea în oameni
bolnavi si în oameni sanatosi, ci în oameni care merg pe calea mântuirii si
oameni care traiesc în patimile si poftele lor.
Citind
Sfânta Scriptura (sau o alta carte duhovniceasca), bolnavul îsi da seama cât de
superficiale sunt criteriile dupa care necredinciosii îsi modeleaza viata.
"Ce
poate face bolnavul, decât sa se consoleze, decât sa se amageasca singur ca
este avantajat fata de cei care, desi nu cred în Dumnezeu, au o sanatate de
fier?"
O
asemenea întrebare si-o pun de obicei oamenii fara credinta, care nu pot
întelege ca de fapt bolnavul credincios nu cauta sa se minta singur, sa se
amageasca pentru a-si face viata mai placuta, ci pur si simplu ajunge la un
adevar pe care ei însisi nu l-au aflat.
Cartile
duhovnicesti (si Sfânta Scriptura mai mult decât oricare alta carte) îl ajuta
pe om sa îsi deschida ochii spre o alta lume. Viata de zi cu zi ne tine o
predica despre avantajele iubirii de sine, despre avantajele celor care traiesc
dupa propriile pofte. Cartile duhovnicesti rastoarna însa idolii pe care viata
cotidiana ne îmbie sa îi cinstim.
Lumea
îi spune bolnavului ca pentru a ajunge la împlinire trebuie sa îsi recapete
sanatatea. Prin intermediul cartilor duhovnicesti, Dumnezeu îi spune bolnavului
ca scopul vietii este mântuirea, si ca mai presus de sanatatea trupului este
sanatatea sufletului, si ca boala îi poate fi de folos.
Am
început aceasta scrisoare cu relatarea vindecarii unei femei care avea un ochi
bolnav. Bolnavii citesc în Sfânta Scriptura si în Vietile Sfintilor si ale
cuviosilor din vremurile noastre tot felul de descrieri ale unor tamaduiri
minunate.
Citind
despre asemenea minuni, bolnavii care au credinta putina se vor ruga lui
Dumnezeu sa fie vindecati. Vazând ca minunea nu vine la comanda, ar putea cadea
în deznadejde. Ba uneori ar putea ajunge sa se îndoiasca de minunile citite,
ajungând la concluzia ca sunt povesti cu ajutorul carora Biserica ademeneste
potentialii clienti.
Citind despre aceleasi minuni, bolnavii
întariti în credinta se vor ruga lui Dumnezeu sa primeasca tamaduire
sufleteasca si trupeasca. Ei stiu ca la Dumnezeu nimic nu este cu neputinta, ei
stiu ca pot fi vindecati asa cum au fost vindecati de-a lungul timpului multi
bolnavi. Dar ei mai stiu ca le poate fi mai de folos sa duca mai departe crucea
bolii. Daca în urma rugaciunii nu primesc vindecare trupeasca, ei primesc
vindecare sufleteasca. Ei nu cad în deznadejde ca ceilalti, ci stiu ca vietile
lor sunt în mâinile lui Dumnezeu care le rânduieste mântuirea. Ei nu se
îndoiesc de minunile citite, ci stiu ca Dumnezeu a lucrat aceste minuni si ca
va mai lucra si altele spre întarirea credinciosilor. Pâna la sfârsitul lumii.
Bolnavii
întariti în credinta citesc cuvintele Mântuitorului catre bolnavi ca si cum
le-ar fi fost adresate lor. Ei citesc cuvintele sfintilor care în timpul vietii
au fost doctori fara de arginti ca si cum le-ar fi fost adresate lor. Si tot
asa citesc si cuvintele spuse de sfintii care dupa trecerea lor la Domnul s-au
aratat bolnavilor în vise sau în vedenii. (Sper sa nu fiu plictisitor daca
repet una dintre ideile principale din aceasta scrisoare: cuvintele parintelui
Staniloae - "a întelege Scriptura înseamna a iesi din marginea literei si
a momentului temporal în care s-a rostit prima data un cuvânt dumnezeiesc si a
o întelege ca referindu-se la mine însumi, la generatia mea, la timpul meu, la
viitorul nostru, înseamna ca citind litera aud pe Dumnezeu Însusi graind catre
mine si catre noi, azi, sau despre mine si despre noi si despre datoriile
noastre" - pot fi aplicate, prin extensie, tuturor cartilor duhovnicesti.
Citind despre unele vindecari minunate, bolnavul devine martor tainic al lor.)
Citind
despre vindecarile care au loc la moastele unui sfânt, bolnavii întariti în
credinta se roaga sfântului ca si cum s-ar afla înaintea sfintelor moaste (si
daca pot ajunge sa se închine chiar la moaste, merg în pelerinaj). Când citesc
despre o minune care a avut loc la Izvorul tamaduirii, se roaga Domnului ca
prin agheasma pe care au luat-o de la biserica sa primeasca aceeasi
binecuvântare.
Dumnezeu
nu limiteaza vindecarile la un anumit loc sau la o anumita perioada. Dumnezeu
este Acelasi, sfintii sunt aceiasi. Daca oamenii se întaresc în credinta, simt
ca pot fi partasi vindecarii minunate de care s-au învrednicit atâtia crestini
de-a lungul veacurilor.
Cuvintele
pe care le scriu nu sunt vorbe goale. Nu sunt teorii fara acoperire. Nu sunt
pacaleli. Asa a citit tânara Gali Vasilev minunea vindecarii orbului si s-a
vindecat. Asa au citit multi bolnavi cuvintele Sfintei Scripturi sau vietile
atâtor Sfinti doctori fara de arginti si rugându-se cu credinta au primit
tamaduire trupeasca si sufleteasca. Asa au citit cuvintele lor duhovnicesti
multime de bolnavi care, desi nu au primit tamaduirea trupeasca, au primit
tamaduirea sufleteasca si, primind puterea de a înfrunta boala, I-au multumit Domnului
ca le-a trimis o asemenea cruce.
Laudând
credinta unora ca acestia, nu trebuie însa sa îi dispretuim sau sa îi judecam
pe bolnavii sau pe oamenii sanatosi care au putina credinta. Cine îsi judeca
aproapele va cadea în aceleasi pacate. Și cine poate spune că este tare în
credință?
Bolnavii
care simt ca nu se pot apropia de Sfânta Scriptura, care simt ca litera
Scripturii le închide drumul catre Dumnezeu, fiindu-le un zid de piatra, nu
trebuie sa deznadajduiasca. Bolnavii care nu simt mângâiere citind Sfânta
Scriptura sau cartile duhovnicesti nu trebuie sa deznadajduiasca. Trebuie sa
aiba puterea de a-si constientiza neputinta si sa Îi ceara lui Dumnezeu sa le
dea credinta. Încetul cu încetul, primind povetele parintilor duhovnici sau
citind carti de folos, vor simti cum credinta lor va spori, va creste asemenea
unei flori udata de Duhul Sfânt.
Cum spunea un parinte duhovnic: "Dumnezeu
nu are pe nimeni de pierdut"…
Iar, "Dacă te molipsești de vreo boală, nu te deznădăjdui și nu te împuțina cu duhul; ci multumește-I lui Dumnezeu, că El Se îngrijește ca prin această boală să-ți facă un bine."
Avva Isaia Pustnicul
Despre înfruntarea bolii, Scrisoare către omul bolnav, de Danion Vasile
Despre înfruntarea bolii, Scrisoare către omul bolnav, de Danion Vasile
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu