Medicina isihasta,
fiind o medicina de orientare direct crestina, incepe intotdeauna cu specificul
crestin, cu rugaciunea. Cel mai adesea, medicina isihasta este pusa in legatura
cu parintele Ghelasie Gheorghe de la Manastirea Frasinei, care vorbea multora
despre aceasta.
Cuvintele parintelui
isihast Ghelasie privind medicina isihasta au fost adunate intr-o carte,
editata in mai multe randuri, dupa cum urmeaza: "Medicina isihasta"
(Editura Axis Mundi, 1992, 158 pagini), "Medicina isihasta" (Editura
Platytera, 2008, 342 pagini) si "Taina hranei. Retetele medicinii
isihaste" (Editura Platytera, 2011, 280 pagini).
Desi limbajul folosit
de medicina isihasta poate fi uneori greu accesibil, din pricina caderii
limbajului nostru actual, el este de o coerenta impecabila: "Hristos a
Luat Pacatele Lumii ca se le Curateasca. Eu Vreau sa Fiu un Urmator al Lui
Hristos, vreau sa Fiu un Asemanator Hristic. Ca Asemanator Hristic, Eu Sunt o
Viata si un Destin Sacru, care Merita cu Adevarat sa Traiasca. In Acest Destin
Sacru am Datoria sa Vindec Bolile Mele, care sunt Mostenire de la Parintii mei,
prin care apoi voi Mantui si pe Parintii mei. In Mine Parintii mei sunt Bolnavi
si Suferinzi si in Mine Parintii mei ma Roaga sa le Vindec Bolile si
Suferintele. Prin aceasta Vindecare din Iubire fata de ei, totodata ma Vindec
pe mine, cel ce am Esenta lor ca Fiinta a mea." (Avva Ghelasie de la
Frasinei, "Medicina isihasta")
Pentru a intelege cu
adevarat ce este medicina isihasta, se cade a citi cu intelegere cartile
parintelui Ghelasie, iar nu a ne forma pareri de mana a doua, straine de
realitate. Din punct de vedere teoretic, medicina isihasta este foarte simpla,
ea putand fi rezumata astfel: "Roaga-te lui Dumnezeu, cu mare credinta si
iubire!"
Deoarece consider ca
parintele Ghelasie, ca unul ce a inteles si a trait tainele lui Dumnezeu, este
cel mai in masura sa vorbeasca despre medicina isihasta, voi reda in continuare
un cuvant elocvent al acestuia: "Neamule! Roaga-te la Dumnezeu, neincetat.
Asta scrie Filocalia. Rugaciunea lui Iisus este medicamentul perfect pentru
toate bolile timpului in care traim. Bolile noastre sunt de factura
sufleteasca, in primul rand. Vine preotul sau calugarul, daca exista
posibilitatea sa ai legatura directa cu un slujitor sarguincios al lui
Dumnezeu, te spovedesti, este primul pas spre insanatosire!, apoi faci canonul
pe care il primesti. Se numeste medicina isihasta. Isihasmul este cea mai directa
metoda de linistire a sufletului. Asta si inseamnă in greceste. Linistire. Cum
sa se faca omul bine de cauza profunda a bolilor sale... nimeni nu este bolnav
doar de o singura boala, dar ele ies, pe rand, la suprafata, daca sufletul sau
este tulburat. Ca sa fie intelese anumite profunzimi ale isihasmului, trebuie
sa fie citite Filocaliile, Rugaciunea pelerinului rus si multe alte lucrari.
Cine simte ca se trezeste ceva in sufletul sau, citind aceste randuri, sa
mearga degraba la duhovnicul sau, iar daca nu are, sa-si caute unul, sa
vorbeasca deschis despre durerile sale, care marea majoritate vin dintr-un
suflet bolnav si sa caute. Sa caute si sa afle el, in mod direct, despre ce
inseamna toate acestea. Pentru ca totul se reduce, in esenta, la rugaciunea lui
Iisus. De acolo incepe
urcusul."
Medicina isihasta nu
priveste atat trupul, cat sufletul, care imbolnaveste trupul. Chiar daca
parintele Ghelasie nu manca decat seminte, nuci si paine pustniceasca
(necoapta, ci doar uscata), el era constient de faptul ca nici postul, nici
remediile naturiste, nici orice alt fel de tratament nu ne poate ajuta, atata
timp cat ne lipseste iubirea de Dumnezeu, credinta si rugaciunea. Nu numai
nevointele sunt importante, caci nu ele singure sunt cele care transforma omul,
ci mai cu seama rugaciunea. Pentru aceasta, el spunea adesea: "Neamule,
daca tii post fara rugaciune si fapte bune, nu faci altceva decat sa albesti
osul. Dar sufletul tot trist si innegurat ramane."
Medicina isihasta ca
"dubla medicina"
Potrivit medicinei
isihaste, boala pentru care am fost pedepsiti cu alungarea din Eden este
neatentia. Este suficient sa fim atenti la noi o zi intreaga, daca putem,
pentru a pricepe cat de putin suntem atenti la noi insine si cat de mult stam
cu mintea plecata, ori in trecut, ori in viitor.
Medicina isihasta este
o "dubla medicina", a sufletului si a trupului, fiind cu adevarat o
revenire la adevarata viata, care implica insanatosirea tuturor partilor
noastre componente. Cuviosul Calist Catafygiotul, in scrierile sale filocalice,
vorbeste despre modelul triadic al sufletului omenesc (minte, duh ratiune,
energii). Deoarece boala este de fapt o ruptura a unitatii noastre trinitare,
se cade ca tratarea sa se adreseze in pricipal refacerii acestei unitati.
Pentru aceasta, medicina isihasta implica o terapeutica ortodoxa integrala,
inteleasa si ca recuperare a limbajului adevarat al Tainei Vietii.
Teodor Danalache
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu